Das Aushalten und gemeinschaftliche Aushandeln von Widerstandserfahrungen, insbesondere in inter- und transkulturellen Kontexten, ist zentral für eine inklusive Literaturdidaktik. Anstatt Literatur traditionell zu interpretieren, schlägt der vorliegende Beitrag vor, den gemeinsamen Umgang mit Widerstand im Sinne eines im Verlauf vorgestellten Konzepts der Agonalitätsaushandlung zu nutzen, um Schüler*innen einen produktiven Zugang zu kulturellen und künstlerischen Erfahrungen zu ermöglichen und damit zum demokratischen Lernen beizutragen. In einem dreischrittigen Vorgehen bestehend aus Elementarisierung, Rekategorisierung und Modellierung, wird eine literaturdidaktische Perspektive auf Agonalität und inklusiven Fremdsprachenunterricht entwickelt.
Enduring and communicatively negotiating experiences of conflict and resistance, are central to an inclusive literature pedagogy, particularly in intercultural and transcultural contexts. The article proposes that, instead of interpreting literature in a traditional sense, literary education ought to focus on reading experiences of resistance through an agonistic lens in order to provide students with meaningful cultural and artistic experiences and to contribute to democratic learning. Through a three-step approach consisting of elementarization, recategorization, and modeling, this article combines literary studies and theories of agonism with principles of inclusive foreign language teaching to emphasize that the goal of teaching literature should not be the 'successful' interpretation of literature but should lie, instead, on the recognition and cooperative negotiation of resistance.