Aufbauend auf der Weiterentwicklung sprachbildungsbezogener Diskurse um inklusive Perspektiven (Rödel & Simon, 2019), in denen Sprachbildung nicht nur mehr vordergründig auf die Dimension Mehrsprachigkeit bezogen, sondern entlang der gesamtsprachlichen Heterogenität der Lerngruppe thematisiert wird (vgl. Chilla, 2019), stellt der Beitrag empirische Teilergebnisse zur Wahrnehmung migrationsbedingter Mehrsprachigkeit in inklusiven Unterrichtssettings bei angehenden Lehrkräften der Sekundarstufe 1 (Haupt-, Real-, Sekundar- und Gesamtschullehramt) in den Mittelpunkt.
So far, the term language education (Sprachbildung) has been primarily used in contexts of multilingual learners, who grew up with a heritage language and acquired German as a second language. While inclusive perspectives are also gaining more interest in the field of language education (Rödel & Simon, 2019), the focus shifts to the linguistic diversity of all learners (Chilla, 2019). This raises the question of how pre-service teachers are perceiving and handling migration related multilingualism in classrooms focusing on inclusivity. The article presents research results that were collected in an interview study with pre-service teachers.