Algorithmische Mündigkeit als ein Aspekt von Data Literacy

Charakterisierung von Reflexionen angehender Mathematiklehrkräfte

Authors

  • Carina Büscher
  • Katja Lengnink

DOI:

https://doi.org/10.18716/ojs/md/2025.2298

Abstract

The increasingly widespread use of algorithmic decision-making systems has social implications that responsible citizens should understand. In this article, the ability to reflect in particular is seen as an important foundation for developing a corresponding algorithmic literacy as part of data literacy. The aim of this article is to characterize students' reflections on the topic on an empirical basis in order to specify the professionalization content for prospective mathematics teachers more precisely.

Downloads

Published

2025-12-20

Issue

Section

Themenschwerpunkt 2025: data literacy - theoretische Perspektiven, unterrichtliche Konzepte, Ansätze der Entwicklung

How to Cite

Algorithmische Mündigkeit als ein Aspekt von Data Literacy: Charakterisierung von Reflexionen angehender Mathematiklehrkräfte. (2025). Mathematica Didactica, 48(2). https://doi.org/10.18716/ojs/md/2025.2298