Introduction
Balamane: Eine Annäherung
DOI:
https://doi.org/10.18716/ojs/the_mouth.2921Abstract
Der Balneario 6, besser bekannt als „Ballermann“ – ein paar Kilometer Strand mit der dazugehörigen Tourismusbebauung in El Arenal auf Mallorca, die das Bild des mediterranen Massentourismus prägen – gerät in diesem Band in den Fokus akademischen Arbeitens und musealer Präsentation. Es ist möglich, dass dieser scheinbar triviale Ort banalen Konsums durch seine unsachgemäße Behandlung in diesen unpassenden Genres fremd wird, ein wenig abenteuerlich vielleicht, oder zumindest doch ungewöhnlicher wirkt, als er landläufig eigentlich wahrgenommen wird. Tatsächlich gibt es „Ballermann“-Ableger allerorten, und Orte des Konsumtourismus erst recht. In den in diesem Band versammelten Texten und den ausgestellten Artefakten wird jedoch eine andere Perspektive auf die beliebteste Ferieninsel der Deutschen geworfen: Ein Blick, der vor allem sonst Ausgeblendetes, Ungeheuerliches, Transgressives und Unschönes miteinschließt, oder eben an den widersprüchlichen Seiten El Arenals hängen bleibt. Hier wird der „Ballermann“ zum Balamane – wie die senegalesischen Strandhändler, Haarflechterinnen und Türsteher ihn nennen und über ihn sprechen –, einem Ort, der für weit mehr als Sauftourismus steht und eher ernste Themen mit einspannt. Inklusion, Exklusion, Rassismus, Sexismus, Chancen(un)gleichheit, sozioökonomische Marginalisierung, Überleben. Und neben aller Schwere doch immer auch eine sehr persönliche und kurzweilige Note trägt.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
CC BY 4.0 deed
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.en
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation .
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.Notice
This deed highlights only some of the key features and terms of the actual license. It is not a license and has no legal value. You should carefully review all of the terms and conditions of the actual license before using the licensed material.
Creative Commons is not a law firm and does not provide legal services. Distributing, displaying, or linking to this deed or the license that it summarizes does not create a lawyer-client or any other relationship.
Creative Commons is the nonprofit behind the open licenses and other legal tools that allow creators to share their work. Our legal tools are free to use.